Friday, November 25, 2016

Foto of niet? De illusie van het plaatje

“Show or no show”; de klassieke discussie: toon ik mijn foto op een dating site?
1) wel
2) niet
3) selectief (aan correspondenten die ik zelf aanschrijf en ook op eenvoudige aanvraag)

Ervaring

Een andere blogster beschreef de evolutie van de bezoekersaantallen aan haar profiel en het aantal berichten toen ze
1) haar foto opeens niet meer toonde en/of 
2 ) de beschrijving over zichzelf wiste. 
Het resultaat van die test bevestigt alleen maar dat er heel vaak geselecteerd wordt op het plaatje.
Ik ga niet ontkennen dat ik dat (soms) ook doe: tenslotte ben ik ook een man. Maar ik contacteer zowel vrouwen zonder foto als met foto: het gaat mij om het geheel, om het gevoel dat die persoon bij mij oproept.

Argumenteringen

Mijn ervaring is, dat de foto niet verstopt wordt omdat er een “visueel probleem” zou zijn. De redenen zijn veelvuldig: omwille van nare ervaringen uit het verleden, zoals stalkers of gewoon om profiteurs te ontmoedigen.
In mijn geval is de redenering als volgt. Ik werk in de IT sector, dus ik ken de mogelijkheden en de gevaren van het internet. Ik probeer het verspreiden van mijn privé gegevens via het internet te beperken. En geloof me: dat is niet zo gemakkelijk als je kinderen hebt, die hun vader graag als vriend op Facebook willen.  Naar verluidt zou dat maar een tijdelijk probleem zijn :-)
De dating site waarop ik actief ben, laat toe om “anoniem” te surfen. De identiteit van een anonieme bezoeker van je profiel blijft verborgen. Dat “anoniem surfen” wordt heel erg veel gedaan.
Een voorbeeld: sinds ik enkele weken geleden weer aan het bloggen geslagen ben, is mijn profiel 450 keer bezocht. Slechts 100 van hen, staan in mijn bezoekerslijst. Als ik een aantal bezoekers als “dubbele bezoeken” beschouw, neem ik aan, dat 3/4 van mijn bezoekers anoniem surft.
Daarbij komt ook, dat ik in een mannenwereld werk. Die wereld kan soms “hard” zijn en daarom wil ik hier niet publiek te kijk staan.
Het voelt soms ongemakkelijk aan, dat ik geen controle heb over wie naar mijn profiel kijkt. Vooral omdat ik blogs schrijf, die veelvuldig gelezen worden, en naar ik veronderstel: door beide geslachten.
Maar ik toon mijn foto wel selectief en op eenvoudig verzoek.
Een andere reden is eerder een drog-reden. Ik heb de illusie, dat men mij beoordeelt op wie ik ben: op wat ik schrijf in mijn profiel en in mijn blogs. Dat ik zo “vertrouwd” word, dat men mij beter wil leren kennen. Maar dat is dus niet zo, hoe vreemd dat ook klinkt. 
Maar net zoals bij mijn collega blogster is er bij mij geen “visueel probleem”: toch niet als ik de reacties hoor.
Kunnen jullie je hierin vinden of vinden jullie me gewoon een angsthaas ?
Anonieme bijdrage

No comments:

Post a Comment