Saturday, December 17, 2016

Gemakkelijk gevonden?

Hieronder staat een fictief gesprek tussen daters die elkaar voor het eerst ontmoeten.
A: Hallo, ik ben Theo
B: Goeiemiddag, ik ben Doria
A: Gemakkelijk gevonden?
B: Ja, dat valt mee. GPS!
A: Ah ja natuurlijk. Zullen we hier iets drinken?
B: Oké, dat is voor mij goed.
A: Waar woon je eigenlijk?
B: Ik woon in Berg. En jij?
A: In Dal.
B: Oh, ik ken dat eigenlijk niet. Waar ligt dat ergens?
A: Dat is maar een klein dorpje in de buurt van het stadje Bergendal.
B: Oké
A: Woon jij al lang in Berg?
B: Neen, eigenlijk niet. Ik ben er na mijn scheiding gaan wonen, nu ongeveer 4 jaar geleden.
    En jij?
A: Toch al langer. Ik ben er geboren en woon er nog.
B: Echt? Mooie streek?
A: Eigenlijk wel. Nog rustig en veel groen. Een beetje een slaapgemeente.
    Woon je er graag?
B: Dat valt wel mee. Ik woon nu dicht bij mijn ouders. Dat is wel gemakkelijk voor hen maar ook voor mij.
A: Dat begrijp ik. Jouw ouders zijn nog beiden in leven?
B: Ja gelukkig wel. En die van jou?
A: Mijn pa is overleden, een paar jaar geleden, na een lange ziekte.
B: Oei. Had jij een goed contact met hem?
A: Ja, wat is goed hé?
B: Euh… zagen jullie elkaar veel?
A: Ja toch wel, af en toe, vooral in de weekends
…………..
Herken je dit type gesprek een beetje?  Ik probeer dit nu nader te duiden en verder stel ik ook een paar alternatieven voor aan de hand van voorbeelden.

Hoe het beter kan

Wat zeker opvalt aan bovenstaand gesprek is dat de daters om beurt een vraag stellen en een antwoord geven. Maar de vragen zijn hoofdzakelijk van het gesloten type: het soort antwoord ligt al in de vraag opgesloten: Een voorbeeld. A: Waar woon jij? Op deze vraag kan B maar één antwoord geven en bovendien hoeft B daar ook niet over na te denken. Het antwoord ligt in de feiten vast en B moet het als het ware enkel maar aflezen. Hetzelfde geldt voor multiple-choice vragen zoals: Ben je voor of tegen…?, Hou je meer van popmuziek dan van jazz?
Als B vraagt: Echt? Mooie streek?, dan lijkt dit ook nog een gesloten vraag omdat A dan ja of neen of min of meer...kan antwoorden. Toch biedt deze vraag al meer ruimte aan A om een meer genuanceerde of persoonlijke kleur in het antwoord te leggen bv door te antwoorden: Nog rustig en veel groen. Een beetje een slaapgemeente. Daarom noemen we die vraag eerder een open vraag omdat de antwoordmogelijkheden veel minder aan feiten of objectieve data gebonden zijn en dus meer open of veel minder voorspelbaar.
Open vragen beginnen vaak met WAT of HOE zoals: Hoe is het contact met jouw ouders? Wat vind jij belangrijk in de opvoeding van kinderen? Op dit soort vragen moet men het antwoord ter plaatse zelf construeren. Hierdoor geeft men in het antwoord veel meer prijs over zichzelf dan in gesloten vragen en zijn ze dus interessanter om iemand te leren kennen.
Verder wil ik graag ook nog op een ander voordeel van open vragen wijzen.

Een voorbeeld:

Je vraagt aan jouw date: Hou jij van opera? (eerder gesloten vraag) en hij antwoordt: Ja zeker. Je zou dan kunnen concluderen dat hij een operaliefhebber is. Maar als je vraagt: Hoe vul je jouw vrije tijd het liefst in? (eerder open vraag) dan zou het antwoord kunnen zijn: Als het kan ga ik voetbal kijken of met vrienden naar een jazz-club. Opera komt dan in het antwoord niet voor wat er kan op wijzen dat de liefde ervoor toch niet echt sterk is. Dit heeft ermee te maken dat gesloten vragen doorzichtig zijn. Wat iemand vraagt is duidelijk en men kan er dus zijn antwoord op afstemmen door het wenselijke antwoord te geven, al was het maar om de andere te behagen. Maar op open vragen kan men niet zo gemakkelijk het wenselijke antwoord geven. Hierdoor zijn de antwoorden vaak eerlijker of juister.
Dus wil je jouw date echt leren kennen, stel dan vooral open vragen. Een andere en wellicht nog veel belangrijker techniek om iemand zo goed mogelijk te leren kennen is luisteren. We vinden meestal van onszelf dat we goed kunnen luisteren. Maar klopt dit wel? Daarover meer in een volgende blog.

Freenjoy

No comments:

Post a Comment