Saturday, September 23, 2017

Ruim één derde profielen zonder foto

Een profiel aanmaken met of zonder foto? Het lokt nu en dan discussie uit, maar tot nu vond ik die weinig relevant... tot ik zelf de proef op de som nam. Op de zoekfunctie van deze site vulde ik mijn criteria in en vergeleek vervolgens het aantal matches met en zonder foto’s.

Ruim 34% profielen zonder foto! Hoe kan dit? Iedereen die op een datingsite zit, wil graag gezien worden. Maar ruim 1/3 laat zich niet eens zien. Het lijkt op willen gaan vissen en er vervolgens alles aan doen om vooral geen vis aan de haak te slaan.

Mijn testje heeft natuurlijk geen enkele wetenschappelijke waarde. Er kunnen over het algemeen minder maar ook nog meer fotoloze profielen circuleren. Niettemin ben ik een beetje in de ban geraakt van dit toch eerder ongewoon fenomeen . Wat kan iemand drijven om dit te doen? Ik heb tijdens wilde overpeinzingen een aantal mogelijke verklaringen bedacht. Just for fun!
  • Je wil niet dat bepaalde mensen, om welke redenen ook, ontdekken dat je aan het daten bent.
  • Je betwist dat profielen met foto meer bezoekers krijgen of reacties uitlokken dan zonder foto. Succes zou ik zeggen!
  • Je ziet jezelf niet graag op foto en je voelt je daardoor onzeker om je meteen te tonen. Het is maar uitstel!
  • Je bent van mening dat wie interesse voelt voor jouw profiel, zelf wel de moeite zal doen om foto’s op te vragen. Het initiatief dus bij anderen leggen!
  • Je bent meer geboeid door het spel van daten zelf dan door het resultaat. Je wil eigenlijk geen echte contacten maar gewoon weten of je nog een beetje in de markt ligt. Jouw test zou meer steekhoudend zijn met foto, maar dat vind je dan toch een stap te ver.
  • Je zweert bij het cliché dat het vooral het innerlijke is dat telt en je voegt de daad bij het woord door enkel die kant van jou voor een stuk te tonen. Een cliché natuurlijk!
  • Je vindt datingsites maar onzin en je gaat dat nu ook eens bewijzen door geen foto te plaatsen.. een bekende ‘self- fulfilling prophecy’!
Spelletjes van de mensensoort proberen te doorgronden, het blijft me fascineren. Om het in facebook-termen te zeggen, ik vind dit leuk. Maar mijn lijstje met verklaringen zal wel onvolledig zijn. Wie kan of wilt er aanvullen?

Enjoy the road.

Een bijdrage van Freeenjoy


Een andere kijk op dit onderwerp: Foto of niet: de illusie van het plaatje

No comments:

Post a Comment